A kutyakikpzs alapjai
Minden gazdi azt szeretn, hogy kutyja engedelmes legyen. De mit is kell ehhez tennnk? Elszr is tudatosan kell dntennk a fajtavlaszts krdsben. A nevels szempontjbl lnyeges, hogy milyen fajtt vlasztunk, hiszen az ltalnos engedelmessgi feladatokon tl lehetnek specilis ignyeink is, pldul ha egy igazi hzrzt szeretnnk. A kutyk alapveten nagyon okosak, gyorsan s szvesen tanulnak, rmmel vgzik el a rjuk bzott feladatokat. Minden kutya megtanthat a leggyakrabban alkalmazott parancsszavak (l, ll, fekszik, helyben marad, lbhoz) megrtsre s azok teljestsre, azonban vannak kifejezetten kikpzsre javasolt fajtk. ket hasznljk a rendrsgnl, tzoltsgnl vagy k segtenek a katasztrfa sjtotta terleteken a mentsben. Ilyen fajta a nmet juhszkutya, a dobermann, a boxer, az airedale terrier, az ris schnauzer vagy ppen a rottweiler. Ezeket a fajtkat az intelligencin tl a kivl llkpessg, a btorsg, a mozgkonysg s a masszv testalkat jellemzi. Ezek a tulajdonsgok a munkakutyknl nlklzhetetlenek. Elg, ha csak arra gondolunk, hogy egy rendrkutynak olykor tbb bnzvel is fel kell venni a harcot. A munkakutykat - brmely terleten dolgoznak is - specilis kpzsnek vetik al. Hzi kedvenceinknek azonban elegend, hogy az alapvet engedelmessgi feladatokat megtanuljk.
A kikpzs, nevels alapja a szeretet. Ha szeretjk a kutyt, s mirt ne szeretnnk, hiszen azrt vagyunk gazdik, akkor nagyon sok mindent el tudunk rni. Msik fontos dolog a kvetkezetessg s a jutalmazs. A fajtavlaszts utni kvetkez lps az egyed kivlasztsa. Ez azrt fontos, mert egy alomban is nagyon klnfle jellem egyedek lehetnek, amelyek ms-ms feladatra lehetnek alkalmasak. A klyk letnek els 12 hetben sok minden eldl. Kiderl, hogyan tud kzssgi viszonyokat kialaktani a testvrekkel, milyen lesz az emberhez fzd kapcsolata, melyeket a j s a rossz tapasztalatai alapjn l meg. Ezt az idszakot nevezik korai szocializcinak, s ltalban ilyenkor kerlnek j gazdihoz is.
Kutatk kimutattk, hogy a korai szocializlds idszakban szerzett lmnyek, tapasztalatok a kutya ksbbi letre is kihatnak. Ha pldul az emberi kzelsget ebben az idszakban nlklznie kellett a klyknek, vagy esetleg bntalmaztk, az a kutynak behozhatatlan htrnyt jelenthet. A legfontosabb jellembeli tulajdonsgok a kutya letnek 4-16. hete kztt alakulnak ki, ezrt a tenysztnek dnt a szerepe.
Munkakutynak ne vlasszunk flnk, visszahzd klykt. Idelis esetben az alom kiegyenltett. A kivlasztott klyk legyen mozgkony, de ne tl lnk, rdekld tekintet. Ha pldul csettintnk egyet, akkor szaladjon hozznk, rdekldve figyeljen, s ne hzdjon be egy sarokba. Msik fontos krds a kutya neme. A kanok kemnyebbnek mondhatk, nha kemnyebb kz kell hozzjuk, mint a szukkhoz. A szukk knnyebben tanthatk, simulkonyabbak s kevsb bonyoldnak hatalmi harcokba. Ennl a krdsnl nagyon fontos a gazda egynisge is. Van, akihez egy szuka s van, akihez egy kan kutya illik jobban. Ha kivlasztottuk a kutyt, s lehetsg van r, az 5. httl ltogassuk a tenysztnl, s jtszunk vele. Ennek nagy hasznt vesszk, ha majd a 8. ht krl hazavisszk s mr kedves ismersknt tekint rnk.
Az albbiakban az engedelmessg alapjt kpez parancsszavakat s azok betantst ismertetjk. Els feladatunk a nvhez szoktats lesz. Rvid, jl rthet, lehetleg az els sztagban kemny hangzs hvnevet vlasszunk. Ha a kutyhoz szlunk, mindig kezdjk a nevvel, gy nagyon hamar megtanulja azt. Eleinte ha a kutya reagl a nevre, jutalmazzuk meg. Ez ksbb mr elmaradhat. A behvst a kutya nevnek kimondsa utn a "hozzm" parancsszval gyakoroljuk. Ha szabadban nagyobb tvolsgokra megy el tlnk a kutynk, clszer sp vagy fttyjelet alkalmazni a behvsra. Ezt kzjellel is kiegszthetjk. A hallott fttyjelre (ami legyen mindig ugyanaz) a kutya felfigyel. Ilyenkor kiltsuk, hogy "hozzm" s hasznljunk kzjelet is. J mdszer, ha ilyenkor elfutunk, hiszen akkor majdnem biztos, hogy a kutynk utnunk fut. Mindig jutalmazzuk meg, ha visszajn. Ksbb mr az ismert fttyjelre is hozznk fog jnni.
A "helyedre" veznyszval kutynkat a biztonsgot s vdelmet nyjt hzba, vagy a helyre tudjuk kldeni. Erre sokszor szksgnk lesz. Akkor csinljuk gyesen, ha a kutya rjn arra, hogy az a bizonyos hely csak az v, ott nem zavarjk. Figyeljnk arra, hogy a helyn soha se szidalmazzuk, csak pozitv behatsok rjk, hogy szeressen ott lenni. A helyhez szoktatst gy is elkezdhetjk, hogy oda tesszk az telt, italt vagy a jtkait. Brmivel oda csalogathatjuk a kutyt amit szeret, de ne erszakoskodjunk vele. A helyhez szoktats alatt kvetkezetesen a "helyedre" veznyszt hasznljuk.
A parancsra ltets az egyik legfbb alapgyakorlat. Ennek hinyban nem kezdhetjk el a kikpzst. A jobb keznkben tartott przt felhzzuk s bal keznkkel a kutya fart lenyomjuk. Kzben az "lj" parancsszt mondjuk, majd simogatssal dicsrjk. Hasonlan fontos a "fekdj" parancs is. A nvendk kutykat gy tanthatjuk meg erre, hogy elszr leltetjk, majd bal keznkkel a marjnl lenyomjuk s ells lbait kihzzuk, gy kedvencnk fekdni knyszerl. Termszetesen a "fekdj" veznyszt hasznljuk a mvelet alatt. Az lltsnak az engedelmessgi vizsgn s a killtsokon tl hasznt vehetjk mg akkor is, ha pldul fslni vagy frdetni akarjuk kedvencnket. Legyen a kiinduls az l testhelyzet. Jobb kzzel a przt elre hzzuk, bal kzzel a hasa al nylunk s megemeljk, hogy fellljon. Az "llj" parancsszt hasznljuk. A helyben maradst brmilyen testhelyzetben tanthatjuk. Pldul ha fekszik a kutya, tvolodjunk el tle elszr csak pr lpsre, s kzben mondjuk, hogy "ott maradsz". Ha fel akar llni, ismteljk a veznyszt. Idvel egyre nagyobb tvolsgokra mehetnk a kutytl. Amikor kzelednk fel, baloldalrl kerljk meg, ltessk fel s dicsrjk meg.
Kutys berkekben ki ne hallott volna mr az apportrl. Mit is jelent ez valjban? Az apport francia sz, azt jelenti elhozni. Brmilyen trgyra hasznlhatjuk, amit kedvencnk majd visszahoz neknk, de tbbfle mretben lehet kapni specilis apportfkat is. Az apportrozsnak fontos szerepe van, hiszen az apportkzsgtl fgg, hogy egy kutya j nyomkvet lesz e vagy sem. A kutyk nagyon szvesen jtszanak, s sztnsen szaladnak a mozgsban lv trgyak, szemlyek utn. Ezt hasznlhatjuk ki, amikor labdt, botot doblunk neki s nagy rmmel fut, s keresi ezeket a trgyakat. Mindig a kutya mrethez megfelel nagysg apporttrgyat hasznljunk. Elszr gurtsuk el az llattl nem tl messze s menjnk mi is utna, teht mutassuk meg az llatnak, hogy mit kell majd csinlnia. Ksbb nagyobb tvolsgokra is dobhatjuk a labdt, vagy egyb trgyat, s kzben mondjuk az "apport" "hozd" parancsszavakat. A sikert mindig jutalmazzuk!
Minden parancstantsra igaz, hogy csak addig gyakoroljunk a kutyval, amg azt szvesen teszi. Ne legynk trelmetlenek, s ne vrjunk csodkat sem. Nincs buta kutya, csak knnyebben s nehezebben tanthat. Ne adjuk fel a tantst s semmikppen se haragudjunk kedvencnkre, ha nem olyan gyorsan tanul, mint ahogy mi azt szeretnnk. Ha problmk addnak s bizonytalanok vagyunk, vagy nem rznk kedvet a tantshoz, mindenkppen forduljunk szakemberhez. A kikpzknek tbbfle mdszer ll rendelkezskre, s tapasztalataik alapjn ki tudjk vlasztani a kutynknak a legmegfelelbbet. Lehetsg nylik bentlaksos kikpzsre, s elmehetnk kedvencnkkel kutyaiskolba is. Ez azrt is ajnlatos, mert kutynk jtsztrsakra tall, mi meg a tbbi gazdival megbeszlhetjk aktulis "kutys problminkat".
Ne feledjk, hogy szeretettel, odafigyelssel s trelemmel elrhetjk, hogy kutynk engedelmes trsunkk vljon. s ami a legfontosabb, ez teljesen termszetes lesz neki! |